روستای دستک

دستک در۱۴کیلومتری بندر کیاشهر، ۳۸کیلومتری آستانه اشرفیه، ۴۰ کیلومتری لاهیجان و ۴۴ کیلومتری شهرستان لنگرود و در کنار ساحل زیبای دریای خزر واقع شده‌است.
روستای دستک در کنار دریای خزر و در شمال شهرستان آستانه اشرفیه و لاهیجان و شرق بندر کیاشهر و در غرب شهرستان لنگرود قرار دارد.

فاصله ی روستا با شهرستان لاهیجان و آستانه اشرفیه حدود ۳۵ کیلومتر می باشد. این روستا از طرف شمال به دریا و از طرف جنوب به روستای محسن آباد و از شرق روستای دهنه سفیدرود و از غرب روستای لوخ و سلیم چاف منتهی می شود.

بخش بندر کیاشهر جزء شهرستان آستانه اشرفیه و دارای ۲۷ روستا می باشد. شاخه اصلی سفیدرود از کیاشهر عبور کرده و به دریای خزر می ریزد.

روستای دستک برای اطراف حالت مرکزیت دارد و همه هفته روزهای یکشنبه، بازار محلی دایر است و از روستاهای اطراف ( لوخ ـ سلیم چاف ـ انبارسر ـ گیلده ـ محسن آباد ـ رودپشت ـ حسنعلی ده ـ دهنه سفیدرود ـ جیرباغ ـ امیرآباد ـ حسن بکنده و…….) به این روستا آمده و کالا و خدمات مورد نیاز را تهیه و عرضه می نمایند.

در این منطقه انواع برنج مرغوب کشت می شود که نام آنها ذکر می گردد: حسن سرا (صدری)، هاشمی، موسی طارم، بی نام، خزری، سفید رود و اخیراً آمل، ۱۰۳۳، سنگ جو. در قدیم نیز انواع برنج: چمپا، حسنی، شای ریزی، شَل شَل، غریبه، بوبو کشت می شد.

این منطقه از نظر کشت، مرغوب ترین نوع برنج یعنی حسن سرا (صدری) و موسی طارم شهرت زیادی دارد. موسی طارم، گران ترین نوع برنج در ایران است.
یکی دیگر از راههای درآمد مردم منطقه ی ساحلی به خصوص دستک صید ماهی است، که روستای دستک با دارا بودن چندین شرکت تعاونی پره نقش اصلی در صیادی و فروش و عرضه به بازارهای داخلی و خارجی استان گیلان دارد.